Recensie 12 Months of Crochet with Redagape

Inclusief interview met Mandy O'Sullivan!

Het hele jaar door haken, wie wil dat nu niet? 12 Months of Crochet with Redagape biedt je een seizoensgebonden haakjaar aan met afwisselende en uitdagende haakprojecten. En het boek heeft, heel fijn, een hardcover!

12 Months of Crochet with Redagape. Boekrecensie. Haakboek

Mandy O’Sullivan (43 jaar), crochetbyredagape op Instagram, heeft afgelopen zomer haar eerste haakboek uitgebracht: 12 Months of Crochet with Redagape.  Een extra grote prestatie wanneer je bedenkt dat Mandy pas 4 jaar geleden is begonnen met haken! Het boek is verdeeld in 4 seizoenen met voor elk seizoen toepasselijke haakprojecten. Het idee hiervoor kwam van de uitgever. “Ik vond het meteen een geweldig idee en begon met brainstormen en het verdelen van de projecten over de verschillende seizoenen”, aldus Mandy. De volgende projecten vind je in het boek:

1. Lente: Grannysquare kussen, Lentekrans, en een Bijenmobiel
  2. Zomer: Kiwi kussen, Fruitslinger, Hexagon deken (te zien op de voorkant van het boek), Hexagon ornament, en een Hexagon kerstboomkussen
  3. Herfst: Draagtas, Bloemen onderzetters en placemats, en een Gestreepte deken met granny steek
  4. Winter: Vloerkleed, Pannenlappen met Beierse steek, C2C deken met hart

12 Months of Crochet with Redagape. Boekrecensie. Haakboek12 Months of Crochet with Redagape. Boekrecensie. Haakboek12 Months of Crochet with Redagape. Boekrecensie. Haakboek12 Months of Crochet with Redagape. Boekrecensie. Haakboek

De haakprojecten zijn lekker afwisselend. Wat ook heel fijn is, is de ‘little course in color’ oftewel de ‘kleine cursus in kleur’. Hiermee krijg je een korte opfriscursus over primaire en secundaire kleuren, de psychologie van kleuren, en allerlei voorbeelden om kleurencombinaties te maken. Echt een pluspunt, aangezien goed gekozen kleurencombinaties je haakwerk zoveel mooier maken. Mandy heeft zelf een aantal cursussen over kleur gevolgd, maar geeft als tip: “Je hoeft niet altijd de regeltjes te volgen. Kies kleuren die je hart laten zingen!”

“Ik geloof zeker dat je kleuren moet kiezen die je hart laten zingen!”

Uiteraard wordt ook de basis behandeld in het begin van het boek. Duidelijke, stap voor stap kleurenfoto’s leggen de verschillende haaksteken uit. De projecten zijn bovendien opgedeeld in verschillende moeilijkheidsgraden; makkelijk, gemiddeld, en gevorderd. Zo is de bijenmobiel geschikt voor beginners en is het kiwikussen met popcornsteek leuk voor de wat meer ervaren haaksters. De hexagon deken van de cover is een mooie uitdaging voor gevorderde haaksters. Deze deken is ook de favoriet van Mandy. “Het mooie haakgaren, de textuur en vormen van de motieven maken het mijn favoriete project. De deken duurde het langst om te maken met al de eindjes om in te weven, maar het was het zeker waard!”

12 Months of Crochet with Redagape. Boekrecensie. Haakboek12 Months of Crochet with Redagape. Boekrecensie. Haakboek

Verder begint elk haakproject met een helder overzicht van de benodigdheden, moeilijkheidsgraad, gebruikte (speciale) steken, en de uiteindelijke afmetingen. Bovendien staan er naast de haakbeschrijvingen ook diagrammen in van bijna elk patroon. De mooie foto’s zorgen ervoor dat je meteen wilt beginnen met haken! Ben je van plan om aan een groot project te beginnen, zoals de hexagon deken, dan heeft Mandy nog een goede tip: “Als je er klaar voor bent om een deken te haken, dan zijn granny squares een goed begin. Je krijgt echt een voldaan gevoel wanneer je je stapel met grannies  ziet groeien.”

Kopen of niet?

12 Months of crochet with Redagape is een super mooi haakboek. Er staat van alles in, de kleuren zijn mooi en de vormgeving is prachtig. Het boek is zeker een aanwinst voor elke haakster die houdt van praktische haakwerkjes. Enig minpunt is misschien de taal; het boek is in het Engels en er is geen Nederlandse versie. De haakdiagrammen lossen die taalbarrière grotendeels op, maar dan moet je die natuurlijk wel kunnen lezen!

Please follow and like us:
error